Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Van Havelock naar Kaiteriteri

Zaterdag 15-10

Het is weekend dus mogen we uitslapen. Om 9 uur eruit. We ontbijten in de kiwi keuken, alles is daar aanwezig dus dat is wel heel handig. We raken in gesprek met de eigenaar, vandaag een jaar geleden hebben ze de camping overgenomen. Zijn vrouw heeft afgelopen jaar een baan gehad en is nu sinds een week ook full time werkzaam op de camping. Ze kunnen leven van de camping, geen vetpot maar wel een relaxed leven. We spreken over de levensstandaard omdat wij met name groenten, maar ook luxere producten heel erg duur vinden in vergelijking met Nederland. Hij vertelt dat de economie in Nieuw Zeeland al 15 jaar terug uit gaat en dat het ook voor Nieuw Zeelanders duur is. De meesten houden geen cent over en zijn blij als ze kunnen rondkomen. Luxe kunnen ze zich niet veroorloven. De meesten wonen heel eenvoudig in sobere kleine houten huizen en naar wat wij gezien hebben geven ze het ook niet uit aan kleding. We wilden de Green Mussel Cruise boeken maar die ging vandaag niet. Dat is ook Nieuw Zeeland, als ze iets anders hebben gaat het gewoon niet door. We maken een wandeling naar de waterfalls van Havelock, een dik uur heen en terug en rijden richting Pelorus Bridge. Daar gestopt omdat we hadden gelezen dat daar veel vleermuizen zitten. Een groot soort vleermuis met een spanwijdte van 2 meter. Overdag zijn ze zo klein en hebben Ze zich verstopt zodat we ze niet zien. Verder naar Nelson en daar naar de i-site voor info over een combitour; kayaking en wandelen. Nog een uur verder gereden naar Kaiteriteri en daar in een café gebeld en geboekt voor de tour morgen. Gaat allemaal makkelijk, gratis telefoonnummers en eenvoudig boeken. Om 16.15 zaten we aan de borrel in de zon. Er kwam nog even een meisje kletsen waarmee we ook de Tongariro trekking hadden gelopen en die met haar vriend nu tegenover ons stond. Even gezellig bijgekletst. Het leuke van reizen met de camper, je ontmoet makkelijk mensen en iedereen heeft wel wat te vertellen.