Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Kaiteriteri en Abel Tasman National Park

Zondag 16-10

Om 8 uur eruit en buiten ontbeten. Het weer was erg mooi, zonnetje en 17 graden. Daarna spullen gepakt voor de kayaking/trekking tour. Naar het vertrekpunt gelopen en ons aangemeld. We waren met een groepje van 5 en Michelle was onze gids. De andere drie kwamen uit Spanje. We vertrokken om half tien met de boot naar Torrent Bay. Op de boot was het nog best fris, dus jacks aan. We voeren langs de Split Apple, een granieten rots die door erosie in tweeën is gesplitst. Om half elf kwamen we aan in Torrent Bay en kregen we de instructies voor de kayaktour. Ze zijn allemaal wel van de safety rules hier. Iedere keer krijg je uitleg wat je moet doen “in case of emergency”. Om vijf voor elf worden we te water gelaten en peddelen we rustig lang de kustlijn. Al snel zien we zeehonden op de rotsen liggen. We mogen er niet heel dichtbij, de regel is dat je 20 meter van de dieren vandaan blijft. We peddelen naar Tonga Island waar ook zeehonden te zien zijn. Énkele vrouwtjes gezien die zwanger waren, dat zijn ze overigens meestal. Twee weken nadat ze jonge krijgen, zijn ze alweer zwanger. Je moet heel goed kijken om ze te zien want ze nemen de kleur van de rotsen aan. Na anderhalf uur peddelen waren we in Bark Bay en zijn we aan land gegaan en daar de meegebrachte lunch gebruikt. Prima lunchpakketten maken die Kiwi’s. In de baaien zijn toiletten en eenvoudige faciliteiten om te kamperen, houtvuur etc. Veel backpackers die de Abel Tasman track lopen overnachten daar. Rond kwart over één beginnen we aan onze wandeling terug, ongeveer twee uur lopen. Het is 7 kilometer van de Abel Tasman track. Prachtige uitzichten zeker aan het begin van de track. Onderweg nog een swinging bridge, voor Iet altijd een uitdaging als je hoogtevrees hebt, maar ging helemaal goed. Rond kwart over drie waren we terug in Torrent Bay en moesten we even wachten op de boot. Het was inmiddels laagwater dus we moesten een beetje door het water naar en kleine boor die ons weer naar de grotere boot bracht. Rond kwart over vier waren we terug op de camping. Het was nog steeds heel mooi weer dus lekker buiten wat gedronken. Het was weer een dag met een gouden randje. We besluiten nog een nacht in Kaiteriteri te blijven en morgen verder te gaan. We krijgen nog wat tips mee van onze buurvrouw die uit Christchurch komt en hier alvast de caravan brengt voor de zomervakantie.

Agnes

Ik geniet met jullie mee met soms een gevoel van herkenning. Nog even een tip Theo over een heerlijk glaasje wijn. Cloudy Bay, ik vind hem superieur. Hier is ie niet te betalen, maar in NZ wel.

Theo

We gaan de wijn proberen. Ik heb overigens niet de indruk dat de wijn hier goedkoper is dan in Ndl. Al gevraagd waarom wijn hier zo duur is. Heel veel belasting op alcohol. We laten het je weten.