Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Pancakes and blowholes

Dinsdag 18-10

Om kwart over negen vertrokken. Het was droog maar bewolkt en afgelopen nacht hadden we een laar buien. Onze eerste stop was al na een half uur rijden, de Truman track, een wandeling van ongeveer 15 minuten. Het is heel raar om hier door een tropisch regenwoud te lopen terwijl het helemaal niet zo warm is. We konden een stuk over het strand lopen richting Pebble beach want het was opkomend tij. Een hele mooie pittoreske baai. De zee ziet er ogenschijnlijk rustig uit maar aan het strand zijn de golven hoog en schuimend. De hele kust van Westport tot Greymouth is rotsachtig met rotsen tot bijna aan de waterlijn. Dit geeft een prachtig gezicht zeker bij opkomend tij en het opspattende water. Verder naar Punakaiki zo’n drie kilometer om de Pancakerocks te bewonderen. Eerst koffie net dat het pad naar de rocks. Het zijn heel aparte geologische vormen die doen denken aan stapels pannenkoeken. Door duizenden jaren regen, wind en de golfslag hebben zich stroken kalksteen ontwikkeld die worden gescheiden door lagen zachtere kleisteen. Een and fenomeen dat je daar ziet zijn de “blowholes” een soort van geijsers die ontstaan doordat regenwater is doorgedrongen tot de bodem van de rotsen. Door de druk van de aanstormende golven bij vloed wordt het water met kracht naar buiten gedrukt waardoor een watergebrek ontstaat die de lucht ingeblazen wordt. Het is een ongelooflijk fascinerend schouwspel waar we ons een uur lang aan vergaapt hebben, zo mooi! Het was ook weer wat zonnig geworden dus wat wil je nog meer. Naar Greymouth gereden, de grootste stad aan de westkust, en de i-site bezocht voor informatie over de Franz Josef Glacier. Een helicopter vlucht geboekt met wandeling over de gletsjer, dat gaan we morgen dus doen. Geluncht in Greymouth en verder Franz Josef zo’n twee uur rijden. We reden dan door natuurreservaten en dan over een kaarsrechte lange weg door agrarisch gebied. Het laatste stuk zien we nog twee grote meren en dan komen we aan in Franz Josef, even gezocht waar we ons morgen moeten melden voor de helicopter vlucht en naar een vrije camping.

Karin en Peter

Leuk om jullie "dagboek" steeds te lezen. Aan Iet is toch een ware schrijfster verloren gegaan. Wie weet gaat ze nog ooit voor de Lonely Planet schrijven.