Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Glacierday met beide benen op de grond.

Woensdag 19-10

Om half negen moesten we ons melden bij het kantoor van de operator voor de helikoptervlucht. We hadden al niet veel hoop en dat werd snel bevestigd. Alle vluchten waren geannuleerd in verband met slecht zicht. Het had de hele nacht fors geregend. Op een waarschuwingsbord stond dat het hevig had geregend met soms meer dan 30 mm regen per uur. Sommige paden waren afgesloten. Ze zouden kijken of er ’s middags gevlogen kon worden maar de vooruitzichten waren niet best. We besluiten de wandeling naar de gletsjer te gaan maken. Een stukje rijden en dan anderhalf uur lopen heen en terug. Toen we vertrokken regende het maar met jacks en regenbroeken aan deert het ons niet. Al snel wordt het droog en klaart het een beetje op. We liepen eerst een stuk door het regenwoud en daarna door een vallei waar vroeger de gletsjer ook had gelegen en die door het ijs min of meer vlak was geschraapt. Veel keien en kiezels en snelstromende beekjes die het water van de gletsjer en de vele watervallen afvoerden. Na drie kwartier bereiken we het eindpunt van de track en zien we op een afstand de Franz Josef Glacier. Het oppervlak van de gletsjer is 29 km2 en ligt 1900-2500 meter boven zeeniveau. De lengte is zo’n 10 km. Teruggelopen en terug naar het kantoor van de operator. We hadden een beetje hoop omdat het iets was opgeklaard maar tevergeefs. Alles voor vandaag gecanceld. We vragen of we kunnen omboeken naar morgen en dat kan. Morgen om 10 uur proberen we of het dan kan en anders gaat het over. Ook de vooruitzichten voor morgen zijn niet goed maar dat zien we morgen wel. We rijden naar Fox Glacier Township en hebben daar geluncht. Dan rijden we naar Lake Matheson, een meer dat bekend is vanwege de spiegelingen in het water. De wandeling om het meer is anderhalf uur. De spiegelingen van de bergen in het water zijn vandaag niet te zien, het water is te onrustig en de bergen zijn niet te zien vanwege de bewolking. Wel zien we mooie spiegelingen van de planten. Verder is het een prachtige wandeling door het regenwoud met mooi aangelegde paden en loopbruggen. Rond drie uur zijn we terug en rijden we naar de gletsjer om ook die te bezoeken. De wandeling naar het eindpunt is een half uur. Landschap is vergelijkbaar met dat van Franz Josef Glacier. Fox Glacier en Franz Josef Glacier zijn de twee bekendste van de in totaal 60 gletsjers in dit gebied. Inmiddels is zelfs de zon gaan schijnen maar de bewolking blijft rond de bergtoppen hangen. Bij de parkeerplaats scheen de zon in een meertje en door de weerspiegeling van de bergen leek het een diepe ravijn. Een heel bijzonder gezicht. Onderweg zagen we bordjes tot waar de gletsjer was gekomen in 1735 en in 1965, toen een heel stuk langer dan nu. Na een uur zijn we weer terug bij de auto en rijden we terug naar Franz Josef en gaan naar een Top10 camping. De baliemedewerker vroeg of we al wat van de omgeving hadden gezien en we vertelden hem wat we al hadden gedaan, hij vond het wat veel. Rond half 6 stonden we weer en om 8 uur begon het weer te regenen.

Wim en Paula

Jammer van de geplande activiteit. Maar zoals gezegd laten jullie je niet afschrikken door een buitje. (hebben wij hier ook)

Marjon

Ik herinner me de foto's van de FJgletsjer van Sonja. Prachtig, dus hoop op beter weer voor morgen. Wel schokkend hoe die gletsjers afnemen hè, we hebben het in Oostenrijk, maar vooral ook in Canada gezien. Geniet ervan!