Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Reisdag met geweldige uitstapjes en Fjordland Crested Pinguin

Vrijdag 21-10

We werden wakker om half negen, heerlijk geslapen na zo’n enerverende dag. Het was strak blauw en windstil. Nog maar 9 graden maar door het zonnetje prima om buiten te ontbijten. Iets na half tien vertrokken en net voorbij Fox de eerste stop, Viewpoint Fox. Een prachtig uitzicht op de gletsjer en daarna nog een korte wandeling naar de rivier. Daar was het zicht op de gletsjer nog mooier omdat je ook de brede bedding zag waar vroeger ook de gletsjer is geweest. Volgende koffiestop iets voorbij Jacobs Bay, bij een zalmkwekerij. Net na Lake Mouraki een wandeling van anderhalf uur op en neer naar het strand. Op dit strand broeden rond deze tijd de Fjordland Crested Pinguïns, een zeldzame pinguïn herkenbaar aan twee gelige veren die als borstelige wenkbrauwen op zijn kop zitten. Na veel klauteren heb ik er één gezien die net naar zee liep en weg was hij of zij. Vervolgens gestopt bij Knights point, een uitkijkpunt hoog boven zee en bij Ships Creek waar je goed de overgang ziet van duin en strand naar het moerassige achterland. In Haast vlug geluncht en doorgereden naar Jacksons Bay waar enkele vissersboten in de baai lagen. We zijn naar Jacksons Head gelopen en ook hier zouden Fjordland pinguïns moeten zitten. Rondgekeken maar niets te zien. We raakten aan de praat met drie Belgen die daar ook rondliepen. Op een gegeven moment, we waren alweer op de terugweg, riep één van hen ons dat er een pinguïn zat. Weer terug geklauterd over de rotsen en stenen en toen zagen we hem of haar tussen de rotsen zitten te broeden, een super mooi gezicht. Om half zes waren we weer terug bij de camper en was het nog twee uur rijden naar de dichtstbijzijnde camping met WiFi. Eerst terug naar Haast, vlug getankt en over State Highway 6, vergelijk weg Mierlo-Geldrop, naar Makarao. Onderweg pakken we nog even de Thunder Creek Falls mee. Op de camping aangekomen bleek dat ze geen WiFi hadden. Twee kilometer terug was ook een camping en daar hadden ze wel WiFi in het café. Even gefacetimed en gegeten en een hele mooie dag zat er weer op.