Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Great Barrier Reef wonder van de natuur. Onbeschrijflijk hoe mooi en bijzonder.

Vrijdag 2-12

Na een glaasje jus en wat fruit vertrekken we rond 07.45 uur naar de haven van Port Douglas. We krijgen ontbijt op de boot.

We gaan als toetje van onze reis een dag snorkelen met de Poseidon. Eerst de tickets afhalen bij het kantoor en al gauw kunnen we aan boord waar we, jawel, een formulier moesten invullen en inleveren over onze gezondheid en risico’s etcetera. Er staan sandwiches, scones en muffins klaar evenals koffie en thee.

Om half negen varen we weg. Eerst wordt de crew voorgesteld en krijgen we de veiligheidsinstructies. Dan wordt de groep verdeeld in snorkelaars en duikers. De duikers krijgen weer apart instructie. Het is anderhalf uur varen naar de eerste snorkel locatie zo’n vijfentachtig kilometer ten oosten van Bloomfield uit de kust. Onderweg zien we nog een aantal dolfijnen waar de skipper een extra rondje voor maakt op zee.De stinger suits, snorkels en flippers worden uitgereikt en gepast. Je kon heel makkelijk vanaf het platform achter op de boot het water in. Om half elf lagen we in het water met een noodle waarmee je makkelijk blijft drijven. Het water in ongelooflijk helder, je kunt wel twintig meter diep kijken. Wat je ziet is onbeschrijflijk mooi, alle soorten koraal, vormen en kleuren. Miljoenen vissen, in alle kleuren, met en zonder streepjes, het neefje van Nimo; zwart met wit, kleine vissen in een school en enkele hele grote gele vissen. Soms denk je : ik zie geen vissen en dan zwem je enkele meters verder en zwem je midden in een school vissen. Na een uur het water uit en Iet was niet helemaal top. Snorkelen vergt heel veel energie en je moet veel water drinken, tenminste drie liter per dag. Enfin, stingersuit uit en we zijn weer een stuk verder gevaren. De duikers werden op een gegeven moment te water gelaten want er waren haaien te zien. Je kon ze ook vanaf de boot heel goed zien. Flinke jongens van wel drie meter. De snorkelaars gingen eerst lunchen, er stond een uitgebreid buffet klaar met heerlijke salades, garnalen, vlees en fruit. Daarna zijn we weer drie kwartier gaan snorkelen. Het rif was vlak onder je en je kon het hier en daar zelfs aanraken. De vissen zijn overal hetzelfde maar het koraal verandert. Er zijn zo’n driehonderd verschillende koralen en zo’n tweeduizend verschillende soorten tropische vissen. Het rif is ongeveer 3000 kilometer lang. Na deze snorkelsessie heb ik mijn stingersuit maar aangehouden. Het is een heel gedoe om zo’n nat pak uit en weer aan te trekken. De laatste snorkelsessie hebben we onder leiding van één van de begeleiders gedaan. Hij wees ons op bepaalde dingen en vertelde wat maar het was dikwijls niet te volgen in het water. Er waren in dit gebied ook kleine kwallen te zien dus we waren wel blij met ons pak. Een van de gidsen dook een ananas zeekomkommer op. Lang als een komkommer, bruin en de buitenkant ziet eruit als een ananas. Het is een dier maar heeft geen zenuwen en geen hersenen. Daarna terug gezwommen naar de boot en weer heel veel prachtige vissen en kleurrijke koralen gezien. Alle kleuren die je kunt bedenken zie je ook onder water. Rond 14.45 uur voeren we weer terug naar Port Douglas. Het was een prachtige afsluiting van een hele mooie reis. Toen we de loopplank afliepen stond de hele crew op de kade om iedereen te bedanken en tot ziens te wensen. Dat gebeurde in Nieuw Zeeland én Australië als je met een boottocht was meegewerkt. Het heeft toch wel iets.... In Port Douglas nog wat gedronken en terug naar het apartement. Daarna douchen en naar Nautilus waar we samen hebben genoten van een heerlijk vijf gangen afsluitingsdiner in een tropische tuin. De ambiance en het eten waren awesome !

Marjon

Lest best? En nu veilig terug naar huis. Goede reis!

Mies

Schitterende reis hebben jullie gehad. Dat zal afkicken worden. Hier hebben we een beetje nachtvorst. De warmte komt van de repetities in aanloop van de gezellige, sfeervolle kerstconcerten.
Tot dan!

Peter en Karin

Welkom thuis. We hebben met veel plezier jullie verhalen gelezen en zijn ervan overtuigd dat jullie de reis van jullie leven gehad hebben.