Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Hong Kong de eilanden

Dinsdag 27-09

Om 8 uur uit de veren, prima geslapen en na het ontbijt met de shuttle bus naar de Central Pier voor vertrek met de ferry naar Mui Wo op Lan Tau Island ongeveer drie kwartier varen. Mooi zicht op de skyline van Hong Kong maar verdween al snel want het was erg heiig. Met de bus naar het klooster, een mooie route door heuvelachtig landschap. De buschauffeur had er goed de vaart in en na een half uur arriveren we. Eerst maar een flinke smoothy op een terrasje en dan naar de tempel. Eerst geluncht in het restaurant van het klooster, een vegetarische lunch. Tegenover ons zat een local aan tafel en hadden we een voorbeeld. Eerst wordt alles gewassen in thee, de kommetjes en het bestek. Mij lijkt het makkelijker om de afwas in de keuken te doen maar goed ’s lands wijs, ’s lands eer.

Daarna alles naar binnen gewerkt met de chopsticks. Heerlijke groenten en paddestoelen, springrolls en kleine pannenkoekjes. Groot voordeel van met chopsticks eten is dat je veel rustiger eet. Daarna de tempels bezocht waaronder de tempel met de 10000 Budha’s (nee, geen 0 teveel) en dan de trappen op naar de Budha, 268 treden en het beeld inclusief sokkis 34 meter hoog. Het grootste Budha beeld ter wereld. Het waaide lekker boven en we hadden een prachtig uitzicht over de heuvels en het Po Lin complex. Naar beneden en na 20 min. wachten met de bus terug naar Mui Wo waar we net op tijd waren voor de boot van 16.00 uur naar het vissersdorpje Cheung Chau. Een van de kleinere eilanden waar geen auto’s rijden. Er lagen veel vissersbootjes in de haven en er was veel bedrijvigheid. We zagen mensen op de fiets met een paraplu op een standaard gemonteerd en omaatjes met fietsen met zijwieltjes. In de straten lag en hing op verschillende plaatsen vis te drogen. Op een klein pleintje een blikje drinken gekocht en even gezeten. Alleen maar mensen kijken. Verder gelopen door rommelige straatjes en steegjes en tenslotte op de “boulevard” gegeten. De mevrouw die ons bediende sprak vloeiend Chinees en dat was het. Ik heb gemerkt dat mijn Chinees niet meer is wat het geweest is maar met wijzen en herhalen lukte het om seafood te bestellen, garnalen, scheermessen en sint jacobsschelpen. Om 20.30 uur hadden we de ferry terug naar Hong Kong island. Een behulpzame medepassagier wees ons de weg naar de metro, zomaar even de straat oversteken gaat niet. Via een enorme voetgangersbrug bereikten we het station. Onvoorstelbaar groot en de meest exclusieve winkels, de meeste trajecten hebben loopbanden het is enorm groot en het is ver lopen van de ene trein naar de andere. De blauwe metro naar time square en nog 10 minuten lopen naar het hotel. Om 23.30 uur met een glas wijn en een biertje en 140 HKD lichter de lift in naar de kamer.

Rob

Hong Kong h?n piĂ oliang. ZĂ ijian.