Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Cape Tribulation, een hele mooie rit en prachtige wandelingen.

Woensdag 30-11

Na het ontbijt rond negen uur vertrokken richting Cape Tribulation. Het eerste gedeelte weer veel suikerriet velden en af en toe een bananen plantage. We besluiten bij Mossman, 14 kilometer ten noorden van Port Douglas, af te slaan naar de Mossman Gorge. We lopen de “dreamtime gorgewalk”. Het info centrum wordt geleid door Indigenous people, een aboriginal stam. Vanuit het info centre word je met een bus naar het begin van de wandeling gebracht. Je loopt dan door tropisch regenwoud en onderweg kun je op borden de uitleg lezen over de gewoontes van de Indigenous people, over de planten en verhalen, bijvoorbeeld over een bepaalde berg die kwade geesten verjaagd. Weer een hele mooie wandeling die uitkomt bij verschillende kreekjes en The Mossman River. Het klimmen via de trapjes en de stenen ging Theo goed af,naar beneden ging het nog een beetje lastig. Rond twaalf uur waren we terug bij het info centrum en hebben we natuurlijk koffie gedronken. Onderweg in de bus terug zagen we waar de Indigenous People woonden. Er werd verzocht niet door het dorpje te lopen.

We reden verder richting Cape Tribulation, het landschap bleef hetzelfde; vlak met suikerriet velden en agrarische bedrijven. Iets voor Daintree Village sloegen we rechtsaf naar de ferry over de Daintree River. Raad eens hoe die ferry heet? Jawel ...... Daintree ferry. We hoefden niet lang te wachten. De tocht kost retour 27 AUS dollar en duurt 10 minuten. Aan de overkant begint het Daintree National Park en is het landschap totaal anders. Het regenwoud rijkt tot aan het strand en staat op de World Herritage Area list. Het is een prachtig stuk natuur en onderdeel van het totale regenwoud gebied in Queensland dat bijna één miljoen hectare groot is. In dit gebied is geen elektriciteit en stroom wordt opgewekt met generatoren of met zonnepanelen. Het is het oudste regenwoud gebied ter wereld en ligt het dichtst bij het Great Barrier Reef. Vanaf de ferry is het nog 40 kilometer naar de plek waar het asfalt ophoudt en je alleen nog met een 4x4 verder mag, onze Hyundai is maar 2x4 dus keren. Dit punt is iets verder dan het plaatsje Cape Tribulation dat overigens niet veel voorstelt enkele huizen, een hotel en wat B&B’s. We worden vaak gewaarschuwd voor overstekende Cassuary’s , recent crossing. We hebben ze al gezien in Billabong Sanctuary maar hier hebben we er nog geen zien oversteken. Hopelijk op de terugweg. De weg is redelijk smal en slingert eerst door het binnenland. Bij Thornton Beach gaat de weg even vlak langs de kust en daar maken we een stop voor de lunch. Er staan weer borden: “pas op voor krokodillen en zwemmen in zee is gevaarlijk”. We zitten op een “bounty” terrasje. We zien daar een enorme spin hangen, wel tien centimeter.

Daarna rijden we door tot de plek waar het asfalt ophoudt, iets verder dan Cape Tribulation. Bij Kulki hebben we weer een stukje gewandeld, eerst door het regenwoud en dan langs het strand. Het was eb en de mangrove bossen stonden droog. Weer verder en de Dubiji boardwalk gedaan, eerst weer door het regenwoud. We hoorden opeens een flinke plons in een ven inzet regenwoud. We konden niet zien wat het was, we hoopten een cassuary maar het waswaarschijnlijk een krokodil. De boardwalk was een pad op poten dus je loopt niet over de grond. We zijn een stuk over het strand gelopen en kwamen uit bij de camping van Cape Tribulation. Het was inmiddels vier uur dus tijd om terug te gaan. Bij The Icecream Factory nog even een ijsje gescoord maar dat haalde het niet bij het ijs van Baccio in Mierlo. Daarna weer de ferry op en midden in de rivier zagen we een forse krokodil. Toch nog wat wildlife gezien vandaag los van de spin die we al hadden gezien. Rond zes uur waren we weer bij ons appartement. We hadden gisteren bij de receptie een tip gekregen voor een aantal goede restaurants. Na Watergate gisteren was vandaag “On The Inlet” aan de de beurt. Een restaurant aan de haven. Oesters gegeten die op drie verschillende manieren waren klaargemaakt, erg lekker, ook puur met citroen smaakte erg lekker. Toen inktvis heel licht gepaneerd, om te zuigen en daarna rif forel en tonijn. Het was allemaal om je vingers bij af te likken. Weer heerlijk gegeten en terug naar het appartement.

Marjon

Gelukkig toch ook nog een reden om terug naar Mierlo te gaan; die ijsjes zijn er nog steeds, dus ...