Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Gefopt door een reisverslag op internet

Woensdag 28-09

Eerst lekker ontbijten in het hotel en dan koffers pakken. Rond half elf stond alles beneden opgeslagen en vertrokken we naar een traditioneel Hakka dorp een uur met de trein buiten Hong Kong. We hadden in de voorbereiding in een reisverslag gelezen dat het zeer de moeite waard was en we zijn inmiddels redelijk openbaarvervoer experts. Vertrekken vanaf Time Square naar Centraal en daarna twee keer overstappen en we zijn in Kam Shung Road. Gevraagd hoe we in het Hakka dorp moesten komen, nooit van gehoord. Degene aan wie we het vroegen had Google maps en wij wisten de straatnaam ..... dus ! Wat bleek, ong. 50 jaar geleden was het inderdaad een traditioneel dorp met een muur eromheen en een gesloten gemeenschap. Achter de muur stonden toen originele Chinese huizen. We troffen twee Engelsen die er vroeger hadden gewoond en nu terug waren om jeugdherinneringen op te halen. Zij vertelden ons dat alleen de muur nog origineel was en de huizen niet meer. We moesten 3 HKD entree per persoon betalen om het dorpje in te mogen aan een oud Chinees vrouwtje. Ze vertelde ons in loepzuiver Chinees dat ze geen wisselgeld had, slimme tante ondanks de leeftijd. In het dorp bleek dat het inderdaad een gesloten gemeenschap was, iedereen heette Tang. Hele nauwe straatjes maar verder was er weinig te zien. Terug met de metro naar Time Square en wat gegeten rond 13.30 uur. De shuttle van het hotel vertrok om 15.40 uur naar centraal en daar de trein naar het vliegveld. Bagage afgegeven nog een snack bij Delifrance en door de douane. Gaat daar heel wat vlotter dan op Schiphol. We zouden om 21.05 vliegen maar dat werd 22.00 voor we de lucht in gingen. Na een uurtje diner en dit keer een hele slaappil. Weer redelijk geslapen, af en toe een keer wakker maar toch tot 2 uur voor de landing geslapen.

Marjon

Je kunt je blijkbaar ook te goed voorbereiden.
Maar de ervaring blijft prachtig toch?