Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Van Auckland naar het noorden van het Noordereiland

Zaterdag 01-10

Om 8 uur de wekker gezet en om 09.20 uur verlaten we camping Northshore. We rijden de oostelijke route naar het noorden over tweebaanswegen die ook nog redelijk smal zijn. De toegestane snelheid is 100 km maar dat is onverantwoord met een camperbus. Veel bossen maar ook uitgestrekte weilanden. Aan huizen besteden ze niet veel aandacht. Eenvoudige houten huizen in bungalow stijl. We zien dat de brem in bloei komt, het begin van de lente. Ook heel veel aronskelken. Later horen we dat dat hier onkruid is en ook enorm woekert. Rond half 12 zijn we in Matakone en bezoeken we het Kauri museum. We worden welkom geheten, het is open dag vandaag met gratis entree. De kauri is een typisch Nieuw Zeelandse boom en kan heel oud worden, meer dan duizend jaar. Het is een prachtig museum waar je de geschiedenis van de bosbouw kunt zien met oude werktuigen en hoe de bosbouwers leefden. Een mevrouw die 25 jaar gelden uit Bleiswijk was vertrokken vertelde ons over het museum en over de poppen die bij de werktuigen stonden. De poppen zijn nagemaakt naar voorbeelden van mensen uit het dorp, onvoorstelbaar levensecht. We spraken ook een man die 60 geleden was geëmigreerd uit nederland, hij polijstte kaurigum (amber). Dit is hars van de kauriboom die versteend is en wordt gebruikt om sieraden en beelden van te maken. Na de lunch verder richting Dargville en naar het Trounson Kauri Parc. Hier hebben we een wandeling genaakt door een park met Kauri bomen en andere subtropische planten. De bomen groeien erg langzaam en pas na 100 jaar ontwikkelen ze een bladerkruin in de top. We zien een boom van 1200 jaar oud is en alle kauribomen zijn begroeid met bromelia’s. Voor en na het bezoek aan het park moesten we onze schoenen ontsmetten. De wortels van de bomen zijn heel kwetsbaar en bevattelijk voor ziektes en dan gaat de boom dood. Daarna naar Top 10 camping want we zouden vanavond skypen. Mooie camping met heel vriendelijke ontvangst, lid geworden van de “club” en de mevrouw van de camping deed ons 5G cadeau om te facetimen de komende dagen. ’S Avonds heeft Iet gekookt in de camping keuken, werkelijk alles is er en super schoon.

Peter en Karin

Leuk om jullie verhalen te lezen en zo jullie reis een beetje mee te kunnen beleven.

Leontine

Lekker weekend en tijd om jullie verhalen te lezen. Inderdaad leuk om zo met jullie mee te reizen. Geniet ervan. En ik kijk uit naar het volgende verhaal.

Wim en Paula

Leuk te horen dat er ook daar nog service wordt gegeven. Zit meer in de mens dan in het systeem.