Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Ja zeker dolfijnen gezien !

Dinsdag 4-10

Vandaag onze boottocht door de Bay of Islands om dolfijnen te spotten en varen door de Bay. Om 9 uur gingen we aan boord Dolphin Seeker en vertrokken we voor onze tocht met prachtig weer. Tot op heden boffen we erg met het weer tijdens onze eerste week in Nieuw Zealand. Met uitzondering van de middag in Auckland toen het de hele middag regende, is het half bewolkt, echt voorjaarsweer met af en toe zon en soms ook een druppel regen maar nooit lang, en meestal op de juiste momenten als we rijden. Na een kwartier varen worden de eerste dolfijnen gespot. Het is het grootste soort dolfijn dat hier zit, de ā€œflippersā€ voor de oudere lezers. Ze kwamen erg dicht bij de boot en heel goed te zien, een groep van zoā€™n tien dolfijnen zwom met ons mee. Het is nauwelijks mogelijk ze goed te filmen of te fotograferen, althans voor ons. Daarna verder langs de eilanden in de Bay of Islands. In totaal liggen er 144 eilanden in de baai. Criterium voor een eiland is dat er begroeiing aanwezig moet zijn anders is het een ā€œrockā€. De eilanden zijn door captain Cook ontdekt en de schipper van de boot vertelt op een leuke manier zijn verhaal. De zee was vandaag rustig genoeg om door de ā€œHole in the Rockā€ te varen. De opening is 14 mtr breed en met een schip van 7 meter breed kan dat alleen bij rustige zee. Op de rotsen lagen enkele zeehonden, die 8 kilo vis per dag eten en de rest slapen, wat een leven! (als je van vis houdt)

Vervolgens leggen we aan op Otehei island voor een stop van 40 min. We lopen naar de top van het eiland en genieten van het prachtige uitzicht. Om 13 uur waren we terug in Russell. Een geweldige tocht gehad, dolfijnen gezien en prachtige uitzichten. Camper ophalen bij de camping en naar het centrum van Russel om even te lunchen. Stel je niet teveel voor van down town Russell, klein plaatsje met 1000 inwoners maar wel gezellig. Vervolgens richting Wellsfort en daar gaan we op een openbare camping overnachten. Moeten we toch ook eens meemaken en we hebben niet voor niets een ā€œself contained vehicleā€. Om half zeven komen we aan en er staan enkele andere campers. Het is gaan regenen inmiddels en snel donker. Vroeg erin ( 22 uur )

Het noorder eiland is prachtig vinden we en als, zoals velen beweren, het Zuidereiland nog mooier is, hebben we nog veel te genieten. Niet alleen het land is mooi maar ook de mensen zijn bijzonder vriendelijk en hulpvaardig dat blijkt te meer als je een probleem hebt.

Marjon

Toen ik las "naar het centrum van Russell om even te " vulde ik half automatisch dineren in. Wat was dat weer een goed gevulde ochtend. Ongetwijfeld spectaculair die flippers nu in het echt te zin en zo veel zo dichtbij.