Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Goud en zilver historie

Vrijdag 7-10

Het heeft de hele nacht geregend en hard gewaaid. De camper schudde af en toe wat op en neer door de wind. Beetje uitgeslapen en om 9 uur eruit en na het ontbijt om 10.30 uur vertrokken, het was weer droog. Een bezoek aan het infopunt Waihi Gold Discovery Centre gebracht en de dagbouw goudmijn bekeken. Deze dagbouw mijn is niet meer in gebruik als zodanig. Wel wordt er nog in mijngangen goud en zilver gewonnen. In april is er een enorme hoeveelheid stenen en rotsblokken naar beneden geschoven ( 3 miljoen ton!) en nu wordt onderzocht hoe dat op te lossen. De mijn is 200 meter diep en gaat gevuld worden met water. Als dat via de natuurlijke methode moet met grond- en regenwater , gaat dat 20 jaar duren. Daarom wordt er water uit een rivier in de krater gelaten en nu duur het maar 6 jaar alvorens het water zijn oorspronkelijke waterstand heeft bereikt. De enorme plas krijgt een recreatieve bestemming. Rondom de mijn gelopen, een wandeling van anderhalf uur, de Pit Rim walkway. Daarna het museum bezocht en uitleg gekregen over de goud en zilver mijnbouw tot 1952. Door de lage goudprijs toen is men gestopt met de winning van goud en zilver. Later, bij het stijgen van de goudprijs, werd het weer rendabel en heden ten dage wordt nog steeds goud en zilver gewonnen, 3 milj. NZD per week (ong. 2 milj. euro) vervolgens hebben we een rit gemaakt met de Gold Fields Railway,, een trein die gebruikt is tot 1952 voor transport van goederen en mensen. Het treintje gaat tot aan Waikino en gaat dan weer terug. Heel mooi stationnetje met een even zo mooi restaurant. Rond 3 uur vertrokken we naar Whakatane om te informeren naar de boottocht naar White Island, een eiland met nog een actieve vulkaan, een van de weinige ter wereld die je kunt bezoeken. Omdat we pas om 18.30 zouden aankomen in Whakatane en wellicht het kantoor gesloten was, gaan we naar een i-site in Katikati. Alweer een ontzettend aardige mevrouw belt voor ons naar het kantoor en we geven alvast onze naam door voor de boeking. Het kantoor is tot 21 uur open en we spreken af dat we langs komen. Onderweg nog een bakkie en rond 18.45 zijn we in Whakatane. Morgenvroeg om 8 uur besluit de schipper of we White Island kunnen bezoeken. We moeten van de boot met rubberboten aan land op White Island en de windrichting maakt dat de golven te hoog kunnen zijn. We worden na 8 uur gebeld of de tocht doorgaat. Naar een openbare camping en de dag zit er weer op.

Anja van Meerwijk

Wat een schrijver is die man!
Eigenlijk niet zo heel erg moeilijk over zo'n mooi land.
Veel plezier en laat die Maori's maar dansen voor mooi weer.
Geniet ze!

Theo

Het is eigenlijk Iet die schrijft. Ere wie ere toekomt.

Marjon

Jullie informatie is zo frequent dat ik al achter loop. Ga het nu inhalen, want de moeite beslist waard, dus ga zo door!
Overigens blijkbaar de verleiding kunnen weerstaan zelf ook achter goud aan te gaan ?????
Groetjes en geniet ervan!