Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Kennismaking met het Zuidereiland.

Vrijdag 14-10

Om 7 uur ging de wekker. Even weer een kattenwasje, ook hier krijgen we ervaring in, en naar de ferry voor de overtocht naar het zuider eiland. Een tocht van dik drie uur van Wellington op het noorder eiland naar Picton op het Zuidereiland. Het inchecken gaat snel en eenvoudig. Je noemt je naam en ze kijken of die op de boekingslijst staat en gaan met die banaan. En dat alles met de gebruikelijke glimlach en “how are you doing today”.We vertrekken om 9.15 uur voor een tocht van 93 kilometer die deels over open zee gaat en deels door het Tory Channel en de Queen Charlotte Sound. Het weer was minder, bewolkt en later begon het te regenen. Jammer want de uitzichten met name in de Channel en de Charlotte sound zouden anders prachtig zijn. De zee was gelukkig rustig en om 12.30 kwamen we aan in Picton met regen. Auto geparkeerd om even door het stadje (4000 inwoners) te lopen en geluncht. Iet heeft genoten van de “green lipped” mossels. Deze mosselen worden alleen hier gekweekt en ze waren erg lekker. Toen we buiten kwamen scheen de zon gelukkig weer. Daarna via de Charlotte drive naar Havelock een tocht van 34 kilometer maar door de diverse stops om te genieten van de fraaie uitzichten deden we er 2,5 uur over. We spreken nog een stelletje uit Ierland/Scotland die 10 maanden rondtrekken. Ze werken onderweg af en toe en krijgen daar maaltijden en onderdak voor terug. Camping gezocht “Havelock Holiday Park” en even lekker in de zon gezeten met een drankje tot het te fris werd. ’S Avonds nog even een blokje rond gelopen maar dat was geen spectaculaire wandeling, min of meer uitgestorven. Havelock is de herkomstplaats van de hier wereldberoemde Green Lipped Mussels.