Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Reis van Makarora naar Glenorchy

Zaterdag 22-10

Rond kwart over tien vertrokken. Een kilometer of 8 teruggereden naar de Blue Pools. Dit lukte gisteren niet meer en wilden we toch graag zien. Een wandeling van een half uur via een swing bridge naar poelen met diep blauw water. In de ondiepe delen van de rivier zien we forellen zwemmen. We worden gewaarschuwd voor “sandfly’s, de dracula’s van de westkust. Deze kust wordt ook wel de wet coast genoemd omdat het er veel regent. Tot nu toe boffen we en hebben we ook vandaag weer prachtig weer, ’s morgens is het fris (6 graden) en gedurende de dag loopt de temperatuur op naar 17 graden. Het is strak blauw. We rijden verder naar het zuiden langs Lake Wanaka en langs Lake Hawea. Vroeger vormden deze twee meren één meer. Het zijn alle twee gletsjermeren en ze liggen beiden tussen twee bergketens met besneeuwde bergtoppen. In Wanaka gestopt voor de lunch, een gezellige plaats met veel drukte aan het water en op de terrasjes, het is natuurlijk weekend. Het valt ook op dat de huizen hier mooier zijn, tot aan villa’s toe. Het is een bekend vakantiegebied voor Nieuw Zeelanders. Om twee uur vertrekken we richting Glennorchy via Cardrano, road 84 the Crown Range Road. Na Cardrona stijgt de weg flink tot de Crown Summit, 1076 boven zeeniveau. Links en rechts zijn de bergen bedekt met wintergele graspollen. In de verte zien we het Lake Hayes prachtig liggen. Vervolgens de slingerende afdaling naar Queenstown via Wharehuanui, een geel weggetje. Queenstown is, een gezellig en levendig aandoende stad. We stoppen nu niet en bewaren het voor de terugweg. We rijden naar Glenorchy via de gateway to paradise (met dank aan Theo en Marjo). De route is prachtig met steeds veranderende uitzichten op Humbold en Richardson mountains die prachtig in de zon lagen. Glenorchy is een heel gezellig plaatsje met enkele restaurantjes en barretjes. Enkele gebouwen nog in oude stijl en anders dan verwacht. We hadden verwacht in the middle of nowhere uit te komen. Leuk te vermelden is dat hier de Milka reclame is opgenomen omdat de bergen hier mooier zijn dan in de Alpen. . Een DOC camping was er niet, wel 22 kilometer verder bij Kinloch. De camping bleek een kleine parkeerplaats langs een zandweg. Dus terug naar Glenorchy en toch een camping gevonden die vandaag net was opengegaan voor het seizoen. In de kiwi keuken van de camping even staan praten met een Australiër uit Brisbane. Zo’n Kiwi keuken is ook de ontmoetingsplaats van de camping.