Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Tevergeefs wachten op pinguïns in Dunedin

Donderdag 27-10

Iets voor negenen vertrokken we naar Jack’s Blowhole vanuit Jack’s Bay. Naar de blowhole gelopen, twintig minuten heen en weer terug. Het is een diep gat van 55 meter in de rotsen 200 meter van zee dat een open verbinding heeft met de zee en waar het water tegen de wanden klotst. De wandeling er naar toe biedt hele mooie vergezichten en gaat af en toe stijl omhoog. Daarna rijden we naar Nugget Point, een half uur rijden over grotendeels gravel wegen. In verband met werkzaamheden aan de parkeerplaats moeten we wat eerder parkeren en lopen we eerst naar een uitkijkpunt voor de geel oog pinguïn. We zien er geen en dat is ook een beetje te verwachten op dit uur. Wel zien we een zeeleeuw in de zon liggen. We lopen naar de vuurtoren en op de rotsen in de diepte liggen verschillende zeeleeuwen. De kust is heel erg mooi met grillige rotspartijen langs de kust. Het is inmiddels twaalf uur en we hebben nog geen “coffee” gezien. In Kakapoint rond half één geluncht en daarna verder via Balclutha en Milton naar Dunedin. We rijden meteen door naar Otago Peninsula naar Sandfly Beach. Ook daar zouden we zeeleeuwen en geel oog pinguïns moeten kunnen spotten. Rond half vier lopen we via een heel stijl duinpad met los zand naar beneden naar het strand. Op het strand liggen diverse zeeleeuwen. We ontmoeten een jong stel uit Nederland, Henriette en Sebastiaan, en we liepen samen op tot bijna aan het einde van de baai. In totaal lagen er wel 10 zeeleeuwen op het strand en we zagen er ook nog enkele uit het water komen. Ze surfen op de golven naar de kust en laten zich als het ware aanspoelen voor ze gaan lopen. We hebben anderhalf uur zitten kijken en wachten maar geen pinguïns. Om half zes klommen we weer naar boven en ontmoetten we twee dames die een deel van het strand gingen afzetten. Ze vertelden dat vanaf 3 uur de pinguïns aan land komen maar dat de kans het grootst is vanaf half zes. Jammer dat we er geen hebben gezien maar je kunt niet alles hebben. In Dunedin een Top10 camping gezocht en de eerste dame ontmoet aan de receptie die niet echt vriendelijk was. Ze deed haar werk en dat was het.