Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Dunedin, weer heel veel water. Nu helaas wel van boven

Vrijdag 28-10

De morgen begint met regen en daarom maar wat langer blijven liggen. Om half elf rijden we naar het centrum van Dunedin. Eerst naar de Chinese tuin en we mogen daar de rest van de dag de camper laten staan. De tuin is geheel gebouwd in Shanghai en daarna weer ontmanteld en verscheept en in Dunedin weer opgebouwd. De tuin geeft uitleg over de Ming filosofie en de meest gebruikte kleuren zijn blauw en groen. Daarna het station bezocht, gebouwd in 1906 en volgens sommige boekjes het meest gefotografeerde station ter wereld. De vloer is bedekt met mozaïek in spoorweg motieven, de muren zijn decoratief betegeld en het raam op de eerste verdieping is glas in lood met de afbeelding van een locomotief. Er is geen passagiersverkeer meer. Tweemaal daags vertrekt er nog een toeristentrein. We drinken koffie in de oude stationsrestauratie met warempel Limburgse carnavalsliedjes afgewisseld met Duitse schlagers. Wij waren de enigen die in de gaten hadden dat het Nederlands was. In de stationsrestauratie ontmoeten we André Jansen, afkomstig uit Eindhoven. Hij woont al 66 jaar in Nieuw Zeeland en hij is nu 88! Hij vertelt over zijn leven als stukadoor en hij reist nog regelmatig naar Europa. Het was een gezellige kletser en het regende nog steeds pijpenstelen dus waarom niet even kletsen, André genoot ervan. We werden door een Chinees gevraagd of we met hem op de foto wilden. Waarom weten we niet, zijn Engels was net zo beroerd als ons Chinees. Vanaf het station lopen we naar het Octagon, een plein midden in het centrum met veel eettentjes en restaurantjes. Aan dit plein liggen ook The Municipal Chambers en St. Pauls Cathedral. Het zijn gebouwen uit 1870 in neo-renaissance en neo-barok stijl. De binnenkant van St. Pauls Cathedral straalt weinig uit. We lopen een heel eind door George Street, vrijwel geheel voorzien van luifels over het trottoir. Dat is wel lekker met dit weer. Albany Street ingelopen en even gevraagd waar het oude universiteitsgebouw lag. Het was een beetje moeilijk vinden omdat alles was opgebroken. De man die ons de weg wees had een goede mensen kennis. Hij voegde toe aan zijn uitleg “you can also have a coffee there”.

De eerste universiteitsgebouwen stammen uit 1878, de bloeitijd van Dunedin. In die periode zijn veel representatieve gebouwen neergezet ontworpen door Europese architecten. De klokkentoren, die iets kleiner is dan zijn voorbeeld van de universiteit van Glasgow, steekt uit boven de campus.

De stad Dunedin is in 1848 gesticht door de Schotten en Dunedin is de Gaelic name van Edinburgh. Je ziet de Schotse invloeden in verschillende gebouwen. Op de campus volgen we de tip op en “did we have a coffee”. Omdat het hard tot heel hard regent besluiten we om niet meer de Botanic Gardens te bezoeken en lopen we terug naar de camper. We rijden nog even naar het steilste straatje van de wereld, Baldwin Street met een stijgingspercentage van 38% en dan naar een camping vlak bij de route naar Otago Peninsula.

Theo en Marjo

we volgen jullie elke dag, dat brengt mooie herinneringen terug. Schitterend dat jullie hetzelfde oude baasje in de stationsrestauratie hebben ontmoet als. Nog heel veel plezier.

Peter en Mieke de Greef is

We volgen jullie iedere dag. Google maps met streetvieuw
erbij. En een ouderwetse atlas. Ik heb van iedere dag een word document aangemaakt en daar van alles ingezet. Natuurlijk jullie verhaal en foto's als basis, aangevuld met foto's en info die ik op internet vond. Ook iedere dag de route waarvan ik denk dat jullie hem ongeveer hebben gereden. Wat vooral opvalt dat je zoveel meemaakt in relatief korte tijd.
Nog heel veel plezier gewenst. We zijn heel benieuwd wat er nog gaat komen.
Peter en Mieke.

Marjon

Na een Wifi-loze week in België vandaag weer helemaal bijgelezen. Er is weer veel gezien, dus ik ga nu de foto's erbij bekijken. Goede reis verder en groetjes!