Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Kan het nog blauwer, lucht en water.

Maandag 31-10

De dag begint weer strak blauw met uitzicht op Mount Sefton. We ontbijten buiten, gaat prima als de zon schijnt en het wind stil is. Om vijf voor tien vertrekken we voor de Hooker Valley track. Een tocht van drie uur retour. De wandeling ging over drie hangbruggen en Iet probeerde de eerste over te steken met zo min mogelijk mensen erop zodat het zo min mogelijk wiebelt. De tweede en de derde gingen al beter. Van een Amerikaans stel waarvan de vrouw ook hoogtevrees had, kreeg Iet een compliment “you did a great job”. De eerste lookout was bij de Mueller gletsjer. We liepen door een prachtig Alpen landschap. Ook hier hebben ze Alpen, The Southern Alps. Hier en daar zagen we al bloeiende planten. De wind was stevig en fris. Na anderhalf uur kwamen we aan bij de Hooker gletsjer en het gelijknamige meer. Er dreven nog ijsschotsen in het meer, met Mount Cook op de achtergrond een plaatje. Rond twaalf uur zijn we teruggelopen. Het fraaie uitzicht dat we op de heenweg op Mount Cook hadden, was nu minder door de bewolking. Het weer bleef zonnig al waaide het erg hard. Om kwart over één waren we weer bij de camper. Naar Mount Cook village gereden om koffie te drinken, alles gesloten. We rijden richting Twizel en slaan na enkele kilometers linksaf naar de Tasman Glacier. Op het parkeerterrein wat gedronken en op pad naar het uitkijkpunt op de gletsjer, twintigminuten lopen. Het is een stevige klim met heel veel traptreden. Het waaide zo hard dat de bril van mijn hoofd waaide. De Tasman Glacier is de langste gletsjer van Nieuw Zeeland, 24 kilometer lang. De gletsjer trekt zich ieder jaar tussen de 400 en 800 meter terug. De verwachting is dat de gletsjer in 2027 nog 20 kilometer lang is en waarschijnlijk verdwijnt de gletsjer uiteindelijk. Aan het einde van de gletsjer ligt het Tasman meer en ook hier dreven grote ijsschotsen. Het water van de Mueller gletsjer, de Tasman gletsjer en de Hooker gletsjer komt via de Tasman River in het Pukaki meer. We dalen af en komen bij een zijpad naar The Blue Lakes die niet blauw maar groen zijn. Het waren ooit gletsjer meertjes maar nu worden ze alleen nog gevuld met regenwater en daardoor is ook de kleur veranderd. We lopen en klauteren langs vijf meertjes en daarna weer terug. Na een uur waren we weer terug en hadden we onze fysieke plicht weer gedaan voor vandaag. Langs het Pukaki meer teruggereden naar Twizel en nog een paar keer gestopt om van het fraaie uitzicht te genieten. Langs de zuidkant en de oostkant van het Lake Pukaki rijden we naar Lake Tekapo en hebben daar een camping gezocht.