Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Van lake Tekapo naar Kaikoura, even doorbijten 400 kilometer.

Dinsdag 01-11

We vertrekken om tien uur , we rijden nog even door de hoogvlakte met weinig bomen, het is kaal en bruin. Voorbij de Burkes Pass slingert de weg weer wat meer en is de begroeiing weer prachtig groen. Hier is het weer heuvelachtig. Grote delen zijn begroeid met brem en overal zijn schapen. Afhankelijk van de weg hebben we weer uitzicht op de bergen. In Geraldine verlaten we State Highway 79 (vergelijk de weg van Geldrop naar Mierlo) en nemen we de scenic route, Highway 72. De route gaat langs de Voor Alpen en bochtige wegen en heuvels worden afgewisseld met lange rechte wegen door het vlakke deel van het gebied. Niet altijd “scenic” dus. Bij de Rakaia River even gestopt voor het mooie uitzicht. We rijden verder tot Rangiora en verlaten Highway 72, we komen weer op State Highway 1 richting Kaikoura. Bij Waipara begint de Alpine Pacific Triangle die we volgen. Direct na Waipara zien we links en rechts van de weg velden met druivenranken en de daarbij behorende wijnhuizen. Hier wordt vooral wijn gemaakt van de pinot noir en de riesling. De triangle is ook bekend om zijn kalksteenrotsen. Bij Domett volgen we weer een toeristische route die langs The Cathedral Cliffs komt. Een hele mooie klif in de vormvan zuilen en pilaren. Het dorp dat beneden aan de kust ligt, Gore Bay is uitgestorven, hier staan vooral vakantie woningen. We komen bij Cheriot weer op de 1 en drinken daar even koffie in “The Public Bar”. De weg vervolgt zich door glooiend en groen landschap. Zo’n veertig kilometer voor Kaikoura slingert de weg weer door een kloof. Bij Oaro komen we weer aan de kust! De bergen komen tot aan de kustweg. Wij rijden pal langs de kust van de grote oceaan. Veel rotspartijen in het water met daarop nog enkele zeeleeuwen. Na alle zeeleeuwen die we al gezien hebben niet meer de moeite om te stoppen. We zijn inmiddels verwend, erg hè !!

Om half zes zijn we op de Top10 camping van Kaikoura, een gezellige receptionist ontvangt ons en we boeken meteen een walewatch tour voor morgen. We informeren ook naar het tijdstip waarop de zon opkomt, omdat we de zon wel eens uit de zee willen zien komen, 06.08 uur.

Karin en Peter

Dat wordt dus vroeg opstaan morgenvroeg, maar ja, je moet er wat voor over hebben om weer eens wat unieks te zien.

Theo

Gelukkig regende het en zijn we blijven liggen. Nu weer mooi weer