Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Bezoek aan Sydney

Vrijdag 4-11

Rond negen uur opgestaan en richting Town Hall gelopen. Daar een bar opgezocht om te ontbijten. We moesten om half elf verzamelen bij de Town Hall voor de rondwandeling door de stad. Twee mensen die geboren en getogen zijn in Sydney zijn in 2009 gestart met “I’am Free tours”. Je gaat gewoon mee en je bent niet verplicht iets te betalen. Je bepaalt zelf wat het je waard is en wat je wilt geven. We hadden één van de oprichters, een enthousiaste vent die architectuur had gestudeerd. Hij vertelde over het ontstaan van Sydney, het is begonnen als een “depot” voor Britse gevangenen. Bij elk gebouw waarbij hij stilstond had hij een leuk verhaal met af en toe een kritische noot. Bij het standbeeld van queen Victoria vertelde hij had het standbeeld eerst in Dublin had gestaan maar toen Ierland onafhankelijk werd, kreeg Sydney het “as a gift”. The Town Hall en St. Andrews Cathedral dateren van stond 1880. Victoria Building is gebouwd als markthal maar bleek niet te voldoen. Het is toen gebruikt als garage en tenslotte in 1990 verbouwd tot winkelcentrum met exclusieve winkels. Het gebouw is 190 meter lang en 30 meter breed en van binnen heel erg fraai met nog de oude glas in lood ramen en de oude glazen dakconstructie. We liepen ook door kleine straatjes en via de Sky Tower komen we bij Hyde Park met St. Mary’s Cathedral. De Cathedral is uit zandsteen opgetrokken en 102 meter lang en 24,5 meter breed. De bouw is gestart in 1868 en voltooid in 1961. Bij de fontein vertelde de gids dat de fontein is gebouwd met Griekse figuren ter nagedachtenis aan de Fransen en Australische slachtoffers in de eerste wereldoorlog. Dan naar The Barracks, gebouwd in 1818-1819 door en voor de verbannelingen uit het Verenigd Koninkrijk. We zien het “Rum” hospitaal, gebouwd met geld dat is betaald door rum producenten uit het Verenigd Koninkrijk als tegenprestatie voor het recht om rum te importeren. Het ziekenhuis bleek veel te groot en een gedeelte is toen in gebruik genomen als “house of parlement”. Dat is heden nog steeds zo. De gids vertelde dat het waarschijnlijk het enige house of parlement is, dat is gefinancierd door drank producenten. Martins Place, het financiële centrum van Sydney met een enorm postkantoor. Het moest destijds vooral allemaal groot zijn. Nu is nog steeds een heel klein deel van het gebouw in gebruik als postkantoor. Via Circular Quai (vertrekpunt van de ferry’s) naar de Harbour Bridge, gebouwd in 1931 tijdens de crisis, dus goed voor de werkgelegenheid. We lopen door The Rock’s de oudste wijk van Sydney waar de eerste militairen destijds onderdak kregen. Australië is in 1770 ontdekt door “Captain Cook” en toen woonden er alleen Aboriginals. Toen de Britten zich gingen vestigen leverde dat veel strijd op met de Aboriginals. Om half twee was de wandeling afgelopen. We hebben in The Rocks wat gegeten en zijn toen over de Harbour Bridge naar de andere kant gelopen, een wandeling van 2,3 kilometer. In Noord Sydney een Opal kaart gekocht (kaart waarmee je alle openbaar vervoer betaalt) en bij het oudste Lunapark van Sydney (1935) de ferry terug genomen. Vervolgens hebben we enkele plekken uit de wandeling van ’s morgens nog eens bezocht omdat het erg vlug ging. Daarna terug naar het hotel en even gerelaxt. ’S Avonds hebben we lekker gegeten in Darling Harbour bij Oliva, een Italiaans restaurant.