Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Bezoek aan Sydney

Zondag 6-11

We besluiten om in het Queen Victoria Building te ontbijten. Daarna zijn we op ons gemak via Circular wharf naar het Opera House gelopen en kaartjes gekocht voor de rondleiding van 12 uur. Koffie gedronken in de foyer en daarna naar het vertrekpunt voor de rondleiding. We kregen allemaal een koptelefoon en hierdoor konden we de gids goed verstaan. Het opera house is ontworpen door de Deense architect Jorn Utson. Hij was de winnaar van de wedstrijd die was uitgeschreven om een ontwerp te maken voor het opera house. De onderkant symboliseert de rotsen waarop Sydney is gebouwd en het dak beeldt zeilen van een schip uit. Het Dak is van beton, zoals de hele constructie. Het betonnen dakdekkers is bekleed met 1,5 miljoen keramische tegels die geproduceerd zijn in Zweden. Er zijn 10 verschillende kleuren en zes verschillende formaten gebruikt. Door de verschillende kleuren reageert het dak op het zonlicht. Bijzonder is ook dat de tegeltjes zelfreinigend zijn. Regenwater is voldoende om het dak schoon te houden. Het gebouw is volledig zelfdragend en bevat dus geen ondersteunende pijlers of andere elementen. Daar binnen is eigenlijk een tweede gebouw gebouwd voor het interieur. Alle leidingen zijn weggewerkt zelfs de goten. Bij het ontwerp was het nog maar de vraag of een degelijke zelfdragende constructie realiseerbaar was maar ingenieurs zijn erin geslaagd een juiste betonnen constructie te ontwerpen. Tijdens de bouw ontstond er onenigheid tussen de politieke bestuurders en de architect en hierdoor heeft Jorn Utson zijn werk niet kunnen afmaken. Hij is destijds vertrokken uit Sydney en er nooit meer teruggekomen. Toen hij is gerehabiliteerd was hij te oud om nog te reizen. Hij heeft nog wel ontwerpen gemaakt voor het interieur en zijn zoon gaat nu de verbouwing van het opera huis leiden en het gebouw zal zoveel mogelijk volgens de oorspronkelijke ontwerpen worden verbouwd. Het gebouw omvat twee grote zalen, één voor concerten met 2700 zitplaatsen. De akoestiek van die zaal is helemaal gericht op concerten. De wanden en de stoelen zijn van hout aan aan het plafond kunnen glazen schotels worden gehangen om het geluid terug te kaatsen voor de musici. De resonantie tijd bedraagt 2,1 seconden wat blijkbaar heel erg goed is. De andere zaal is voor opera en ballet met 1900 zitplaatsen. Ook hier houten wanden en stoelen en een resonantie tijd van 1,2 seconden,, ook weer heel erg goed. Het plafond en de wanden zijn zwart om de focus te houden op het toneel. Het orgel is ontworpen door een Australiër en is het grootste van het zuidelijk halfrond. Het heeft 1500 orgelpijpen en wordt bespeeld met vijf klavieren. In verband met repetities mochten we in de zalen niet fotograferen. De foyer heeft de vorm van een brug van een schip en geeft uitzicht op het water. Het is een heel mooi en bijzonder gebouw en het was erg interessant om de rondleiding te doen en alles van binnen te kunnen zien. Geluncht in het restaurant onder het opera house en daarna zijn we naar Mrs. Marquaries point gelopen. Vandaar heb je een prachtig uitzIcht over het Opera House en de Harbour Bridge. Lekker nog even door de botanic gardens gewandeld (30 ha groot) en naar Circulair Quai om de ferry te nemen naar Mandy Beach, zo’n half uur varen. De boottocht geeft weer fraaie uitzichten op de skyline van Sydney, The Opera House and The Harbour Bridge. Aangekomen op Mandy Beach eerst een terrasje en daarna naar de Beach gelopen en een stukje coastal walk gedaan terwijl we af en toe naar surfers keken. Weer terug naar “The Warff” en weer wat gedronken. De boot teruggenomen van 19.15 uur om mooi de zonsondergang te kunnen zien. Het was werkelijk een bijzonder gezicht, zo mooi kun je je niet voorstellen. Hele mooie foto’s gemaakt en gefilmd. Terug in het centrum gegeten in The Rocks, in een Italiaans restaurant. Iet bestelde White Baith ( hele kleine gefrituurde visjes) en sla in plaats van friet. Dat kon blijkbaar niet volgens de kok, zo gaf het meisje van de bediening ons door. Nou .......... dan willen we graag even de manager spreken. En warempel volgens hem kon het wel. Heerlijk gegeten met een lekkere fles pinot noir. Half uurtje lopen terug naar het hotel en koffers pakken.Sydney was een heel gezellige stad om te vertoeven. Veel terrasjes en restaurantjes, alles op loopafstand mooie gebouwen., veel wolkenkrabbers, mooie verlichting ’ s avonds en.. lekker weer!

Marjon

Het is maar goed dat jullie zoveel noteren, want je weet het na terugkeer vast niet allemaal meer!