Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Vierde dag outback en terug naar de bewoonde wereld.

Vrijdag 11-11.

Echt vakantie vandaag, uitslapen tot half zeven. Ricky en Troy hadden een warm ontbijt gemaakt met pancakes, spek en gebakken appeltjes. Na het ontbijt naar Ormiston gorge in The Mac Donald range waar we The Ghost walk hebben gedaan. Een wandeling van 2,5 kilometer een korte dit keer. Eerst trappen beklommen en toen naar het platform met uitzicht op The Ormiston Creek. Troy gaf uitleg over “gum trees” die er veel staan in dat gebied. In het donker lichten de stammen op waardoor ze op geesten lijken. Op de rotsen aan de overkant van de Creek zag M van BAM girls walibi’s op de rotsen springen. Afgedaald naar de bedding van de creek en daar even gechilld. Daarna over wat rotspartijen geklommen en wie wilde kon even zwemmen. De volgende stop was weer terug op de campsite Glenn Helen voor de lunch. We hadden ruim de tijd om nog wat voor ons zelf te doen en we hebben in het café wat gedronken. Na de lunch gaan we naar Ochra Pits, een bepaald soort gesteente in verschillende kleuren en weer een heilige plaats. Hier mogen alleen de aboriginals nog stenen meenemen die ze gebruiken om gezicht en lijf te beschilderen tijdens hun dans rituelen. De laatste stop was in Ellery Creek Bighole waar iedereen nog even lekker heeft kunnen zwemmen. Het water is heerlijk fris en geeft verkoeling als het zo’n 35 graden is. Nog vijftig minuten rijden naar Alice Springs. Het was een beetje een raar afscheid. Iedereen werd bij het hotel afgezet en er was geen afsluitende gezamenlijke maaltijd zoals in de beschrijving stond. In het hotel twee wassen gedraaid en rond zeven uur samen met de BAM girls in Epiloge in Alice Springs gegeten. Natuurlijk nog nagepraat over de voorbije vier dagen. Het was een hele leuke ervaring, precies lang genoeg. Slapen in een swag was leuk, we hebben heel veel prachtige natuur gezien en veel gehoord over de geschiedenis en de cultuur van de aboriginals. Troy was een prima gids, een beetje gereserveerd maar hij wist heel veel. Het afscheid had wat anders gemogen. Alice Springs is ook een beetje een rare stad waar de aboriginals en andere bewoners naast elkaar leven maar volgens ons nauwelijks geïntegreerd zijn. Er is ook een groot drank probleem. Ons is wel duidelijk geworden dat de aboriginals groot onrecht is aangedaan. Daar zijn inmiddels wel excuses voor aangeboden maar de wonden zijn nog niet hersteld. De film Rabbit Fence Proof is een aanrader om de historie van de aboriginals te ontdekken. Wij gaan die zeker kijken.