Iet en Theo in New Zealand and Down Under

Platypus centre

Maandag 28-11

Vanmorgen regent het om half acht dus maar even blijven liggen. Na het ontbijt even de was gedaan en toen besloten we om naar “Atherton Tablelands”, ook wel “The Cairns Highlands” genoemd, te gaan. Dit gebied ligt zo’n 90 kilometer landinwaarts van Cairns 200 meter boven zeeniveau met een mild tropisch klimaat. De luchtvochtigheid is er veel lager dan aan zee. Bij de Tarzali Lakes ligt het Platypus Park. Dit park ligt tussen Millaa Millaa en Malanda op de Millaa Malanda road, hoe verzin je het. We hoopten dat het geen soort dierentuin zou zijn. We werden allervriendelijkst ontvangen door een mevrouw en kregen meteen uitleg. Bij het terrein van de uitbaters is een visvijver en vijf jaar geleden is door een cycloon alle vis in de vijver gedood. Daarna hebben ze opnieuw jonge vis uitgezet en daarna bleek dat er in het natuurgebied verderop ineens vogelbekdieren zaten. Vogelbekdieren eten kleine vis, slakken, garnalen. Ze troffen door de jonge uitgezette vis als het ware een gedekte tafel aan. De uitbaters beheren nu hun farm en het deel waar de vogelbekdieren zitten, is National Park. We kregen uitleg over de Platypus, een vrouwtje wordt 39 en 50 centimeter en het mannetje iets groter. Ze komen alleen voor in Oost Australië en Tasmanië en hoe verder je naar het zuiden gaat hoe kouder het water wordt en hoe groter de vogelbekdieren worden. Het zijn met de mieren egel de enige eierleggende zoogdieren. Het dier heeft een flexibele zachte snavel en maalt daarmee het voedsel fijn, ze hebben geen tanden. Wat we wel in de boeken lazen en niet waar is, is dat ze alleen bij zonsopgang en zonsondergang te zien zijn. Ze zijn de hele dag actief om voedsel te vinden en dus te zien. De snavel is plat en aan de voorkant rond en is een belangrijk tastorgaan. Waarneming onder water gebeurt door middel van elektroreceptie via de tastprikkels in de snavel. Een Platypus graaft met de voorpoten het nest op de oever en legt daar 1 tot 3 eieren in. Het duurt tien dagen om de eieren uit te broeden en gedurende die periode verlaat zij het nest niet, ook niet om te eten. De eieren liggen onder haar naar beneden gevouwen staart. Als de eieren uitkomen worden de jonge vogelbekdieren veertig dagen gezoogd. Als de moeder het nest verlaat om voedsel te zoeken, wordt het nest bedekt met bladeren om de jongen te beschermen.

We krijgen nog wat adviezen mee: Gewoon blijven praten, geen plotselinge bewegingen maken, niet wijzen en geen selfie stick en paraplu’s. Deze laatste voorwerpen ziet ze als een snavel van een vogel of als de schaduw van een vogel. We lopen naar het meer en zien al snel een vogelbekdier tussen het groen druk bezig voedsel te vergaren. Het is goed te zien maar het beweegt heel snel en fotograferen blijkt heel lastig. Ze zijn maar 15 -45 seconden boven water en duiken weer en blijven 45 seconden onder water. Even later zien we wat verder in het meer meerdere vogelbekdieren aan de oppervlakte komen en weer duiken. Het was beslist geen dierentuin bezoek en het is “the largest population of wild Platypus on the planet”. Je moet echt geduld hebben en zoeken. We hebben zeker wel een uur gekeken en toen begin het te regenen en zijn we teruggelopen. Net op rijd terug in het restaurant want het viel er met bakken uit. Geluncht en met de mevrouw nog zitten kletsen over het weer en de cyclonen. Dat is toch wel heftig als je dat hoort. Windsnelheden meer dan 300 km/h.

Ze zijn erop voorbereid en de veiligste plaats is de badkamer. Geen ramen en dikke muren, ze “schuilen” dan in bad met een matras over zich heen mocht er iets instorten. Dit stel had waarschijnlijk een enorm bad!

De heenweg naar het park was over een ontzettend bochtige weg. De dame van het park adviseerde ons om een andere weg terug te nemen ook in verband met het natte wegdek. Wel zestig kilometer meer dan de heenweg constateerden we later. We hebben nu ook een stukje achterland gezien wat heel anders is dan de kust en ook heel mooi met afwisselend weilanden en tropisch regenwoud. Heuvelachtig en groen hoewel het tot vandaag maanden niet geregend had. Nog enkele boodschappen gedaan en om zes uur waren we weer terug op de camping. We voelden goed het verschil in luchtvochtigheid op de camping en landinwaarts.